برای حل بحران آب فقط ۵ سال زمان باقی مانده است

برای-حل-بحران-آب-فقط-5-سال-زمان-باقی-مانده-است

 محمد حسین شریعتمدار امروز  در افتتاحیه چهل و هشتیمن گردهمایی روسای دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی کشور که در هتل پردیسان برگزار شد،  اظهار کرد: اگر در طول برنامه ششم توسعه برای حل بحران آب موفق نباشیم فرصت‌ها از دست خواهد رفت، همچنین هر چه زمان بگذرد هزینه ترمیم افزایش و حتی غیر ممکن خواهد شد.

وی ادامه داد: کمبود اعتبارات مالی مورد نیاز یکی دیگر از محدودیت‌های ما در زمینه حل بحران آب است.

مشاور عالی وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: اگرچه بسیاری از افراد در خصوص حل مساله بحران آب ناامید هستند اما معتقدیم می‌توان این مشکل را حل کرد و حل آن اراده می‌خواهد، تعادل بخشی منابع زیر زمینی، افزایش بهره‌وری، آبخیزداری، استفاده از آب باران، کاهش ضایعات و …  از جمله راه‌ حل‌های حل بحران آب است.

وی گفت: بهره‌وری در کشاورزی تنها راه نجات ممکن آب کشور است و بازچرخانی آب در مرحله بعد قرار دارد. در حال حاضر در سطح دنیا ۲۰ میلیون هکتار مزارع آبی از طریق بازچرخانی آب آبیاری می شود این موضوع در کشور ما هم آغاز شده است.

شریعتمدار افزود: تعادل‌بخشی منابع زیرزمینی را آغاز کردیم اما به کندی پیش می‌رود، در خصوص افزایش بهره‌وری می‌توان سطح زیر کشت چغندر قند را مثال زد ، در سال گذشته رکورد تولید شکر در کشور شکسته شد.

وی در خصوص کاهش ضایعات بیان کرد: از مرحله برداشت محصول تا قبل از مصرف ۱۲ درصد آب ضایعات می‌شود.

شریعتمدار دیپلماسی آب را یکی دیگر از راه‌های حل بحران آب دانست و گفت : ما باید مسائل را با کشورهای همسایه حل کنیم در حال حاضر  به این فکر افتاده‌ایم، همچنین باید به اقتصاد آب شامل بازار آب، آب مجازی و … توجه کنیم.

مشاور عالی وزیر جهادکشاورزی بیان کرد:  به وجود آمدن شورای عالی آب، آشکار شدن آثار بحران  و احساس خطر، آگاهی‌های عمومی مردم، اقدامات گروه‌های مختلف و … از جمله  امیدواری‌ها برای حل بحران آب است.

وی با اشاره به اینکه بحران آب و اشتغال بنیان کم است، خاطرنشان کرد: سوریه فعلی در ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد تمدنی بزرگ داشت که با بحران خشکسالی آب و اعتراضات مردمی نابود گردید.  تمام مشکلات سوریه به ناشی از خشکسالی است.

شریعتمدار گفت: در بررسی  چالش‌های کشور بحران‌آب، اشتغال و محیط زیست جز ردیف‌های اول، دوم، سوم و گاها دوم، سوم و چهارم بوده اند. شعار شورای بین المللی آب در سال ۲۰۱۶ هم مساله آب و اشتغال  بوده این موضوع نشان می‌دهد مساله آب و اشتغال در سطح جهانی مطرح است.

وی گفت: از مسئولین کشاورزی  درخواست داریم  که به مساله آب ورود پیدا کنند، در حال حاضر نیازمندترین موضوع کشور موضوع آب است.

شریعتمدار در خصوص این که چرا در حال حاضر موضوع آب به یک بحران در کشور تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: در دهه ۵۰ متوسط بارندگی در کشور ۲۶۰ میلیمتر بوده این رقم در ۵ سال اخیر به ۲۱۴ میلیمتر رسیده است.

مشاور عالی وزیر جهادکشاورزی با اشاره به این که میزان مطلوب برداشت از آب تجدید پذیر ده درصد است، ادامه داد: حداکثر میزان  مجاز برای برداشت آب تجدید پذیر ۴۰ درصد است، در حال حاضر این رقم در ایران به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد، در زمینه برداشت از آب تجدید پذیر غرب آسیا و شمال آفریقا بدترین مناطق در دنیا هستند  و حدود ۶۹ درصد از آب تجدید پذیر استفاده می‌کنند.

وی با بیان این که میزان متوسط برداشت از آب تجدید پذیر در سطح دنیا ۸ درصد است، گفت: این میزان در کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه به ترتیب ۹ درصد و هشت درصد می باشد.

شریعتمدار افزود: در دهه پنجاه تعداد چاه‌های کشور ۴۴ هزار چاه بوده که در حال حاضر به ۸۰۰ هزار رسیده است.

مشاور عالی وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: در دو ماهه اخیر ۸۰۰ چاه جدید در کشور ایجادشده که مسدود کردن آنها حدود ۷۰ سال طول خواهد کشید .

مشاور عالی وزیر جهادکشاورزی در خصوص مهمترین دلایل بحران آب کشور تصریح کرد: پس از اصلاحات عرضی همه کارها از جمله منابع آب دولتی شده است، شیوه مدیریت ۵۰ ساله اخیر در خصوص آب آن را به یک بحران تبدیل کرده است، به گونه‌ای که حتی وزیر انرژی افغانستان گفته ما سوء مدیریت داریم، افغانستان این موضوع را در حالی بیان کرده است که به آب ایران تجاوز می کند.

وی عنوان کرد: تغییر اقلیم یکی دیگر از دلایل بحران آب در کشور است، البته تغییر اقلیم را همه کشورهای پیشرفته هم داشته‌اند. مهمتر از تمام این مسائل تهدیدهای عمیق کشورهای همجوار همچون ترکیه و افغانستان است که تهدیدهای کمرشکنی برای محیط زیست و منابع آب هستند.

شریعتمدار اضافه کرد: آوارگان محیط زیستی منازعات اجتماعی و قومی، فقر سراسری، بیکاری ، یاس و ناامیدی و توسعه ریزگردها از جمله عواقب ادامه بحران آب در کشور است.

وی گفت: از دانشکده‌های کشاورزی انتظار داریم که به حل بحران آب به عنوان  یک وظیفه ملی و صنفی نگاه کنند.

انتهای پیام

بدون پاسخ

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

در حال ارسال

 تمام مطالب از خبرگزاری های مجاز جمهوری اسلامی ایران بازخوانی شده و مسئولیت محتوای آن بر عهده منبع خبر می باشد. بازنشر مطالب با درج نام و لینک بازخوان آزاد است

ورود با حساب های شما

اطلاعات حساب خود را فراموش کرده اید