چرا آب کشور شور می‌شود؟

چرا-آب-کشور-شور-می‌شود؟

به‌گزارش تسنیم، محمدمهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در مورد پیشرفت طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب استان در سال ۱۳۹۵ و وضعیت روان آب‌های استان و علل کاهش آن گزارشی ارائه نمود.

وی ابراز داشت: در جمع بندی وضعیت بارش در استان یزد بر اساس آمار ۲۹ ساله متوسط بارش استان ۱۰۰ میلیمتر بوده و متوسط بارش استان بر اساس آمار ۲۰ ساله اخیر به ۸۹ میلیمتر کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد افزود: بر اساس آمار بارش ۲۰ ساله قبل از سال آبی ۸۶-۸۵ متوسط بارش استان ۱۱۲ میلیمتر و توزیع زمانی و مکانی و نوع بارش ها حاکی از تغییر الگوهای فشار و بارش در ایران مرکزی می باشد.

محمدمهدی جوادیان زاده عوامل کاهش حجم رواناب ها در استان را کاهش بارندگی و پراکندگی بارش ها، دخل و تصرف در بستر رودخانه ها و تغییر مسیر جریان آب رودخانه به خارج از بستر و انتقال آن به گوراب ها و استخرهای ذخیره ای، حفر بی رویه چاههای غیرمجاز خانگی به دلیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی و توسعه مسکونی روستاها عنوان کرد.

این مقام مسئول عدم رعایت حریم کیفی چاه ها و منابع آب شرب، تخلیه فاضلاب صنعتی بالادست چاههای آب چرخاب، تخلیه زباله در قسمت بالادست چاه های آب شرب چرخاب، دفع غیربهداشتی فاضلاب در قسمت بالادست چاههای آب شرب، پیشروی و احداث گلخانه ها در قسمت بالا دست محدوده های تامین آب شرب از جمله منطقه یزدگرد، انباشت کود در مجاورت گلخانه، دفع غیربهداشتی فاضلاب واحدهای صنعتی و خدماتی خارج از شهرکهای صنعتی، معضل مربوط به حمل فاضلاب توسط تانکر و تخلیه فاضلاب در مکانهای غیرمجاز از جمله اطراف چاههای آب شرب را به عنوان تهدیدات کیفی منابع آب شرب در استان یزد دانست.

محمدمهدی جوادیان زاده اقدامات کیفی انجام شده در سال ۹۵ شرکت آب منطقه ای یزد را فریز نمودن محدوده چاههای شرب منطقه یزدگرد و چرخاب، فریز نمودن محدوده چاههای آب شرب تفت، اطلاع رسانی و هشدار،

نمونه برداری از منابع آب شرب، تعیین حریم کیفی چاهها و منابع آب شرب، شناسایی واحدهای آلاینده منابع آب، جلوگیری از استقرار واحدهای آلاینده در قسمت بالادست منابع آب شرب و مناطقی که سطح آب سفره بالا می باشد نام برد.

بدون پاسخ

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

در حال ارسال

 تمام مطالب از خبرگزاری های مجاز جمهوری اسلامی ایران بازخوانی شده و مسئولیت محتوای آن بر عهده منبع خبر می باشد. بازنشر مطالب با درج نام و لینک بازخوان آزاد است

ورود با حساب های شما

اطلاعات حساب خود را فراموش کرده اید