شبنم مقدمی:کم‌تر به پول فکر می‌کنم

شبنم-مقدمی:کم‌تر-به-پول-فکر-می‌کنم

شبنم مقدمی از بازیگران شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون است که مخاطبانش او را با نقش‌های متفاوتی که در فیلم و سریال‌های «ابد و یک روز»، «نفس»، «زاپاس»، «زیر تیغ»، «مدینه» و …بازی کرده است، به خاطر می‌آورند. مقدمی امسال با فیلم سینمایی «شکلاتی» در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان حضور دارد. فیلمی که مهمترین ویژگی‌اش برای او فیلمنامه و ساختار مختص کودکانش است.

او در گفت‌وگو با خبرآنلاین، از تجربه بازی در این فیلم و علاقه‌اش به کار در حوزه سینمای کودک گفته است که در ادامه می‌خوانید.

خانم مقدمی از چند کارگردان‌ فیلم کودک شنیدم وقتی فیلمنامه‌ای در حوزه کودک به بعضی از بازیگران پیشنهاد می‌شود، معمولا از پذیرفتن بازی در آن فیلم استقبال نمی‌کنند. اما شما با حضور در فیلم «شکلاتی» تجربه‌ای متفاوت را در کارنامه کاری خودتان رقم زدید. حضورتان در این فیلم به دلیل علاقه یا دغدغه شخصی‌تان بوده یا فارغ از این نگاه فیلم و فلیمنامه‌اش را دوست داشتید؟

من واقعاعلاقه‌مندم که اگر کاری برای سینمای کودک از دستم برمی‌آید انجام دهم. کاری که از دست من به عنوان بازیگر برمی‌آید این است که اگر فیلمنامه قابل قبول از طرف یک تیم حرفه‌ای به من ارائه شود، بپذیرم که بازی کنم. فکر کنم اشکالی نداشته باشد که اگر ما یک مقدار کمتر به منافع مالی‌مان توجه کنیم. من آدم ثروتمندی نیستم ولی معتقدم اگر شعار می‌دهیم و انتظار داریم اتفاق خوبی در سینمای کودک بیفتد و اگر فکر می‌کنیم می‌توانیم در این راه قدمی برداریم، نباید دریغ کنیم.

در پاسخ به قسمت دوم سوال‌تان هم باید بگویم، جذابیت فیلمنامه‌ای که خواندم در این بود که مختص کودک نوشته شده بود. در واقع «شکلاتی» فیلمی‌ است برای کودک نه درباره کودک. فیلم‌هایی که درباره کودک ساخته می‌شوند هم فیلم‌های خوبی هستند و مطمئنا جایگاه خودشان را دارند و حتما بخشی از این جشنواره هم متعلق به این فیلم هاست. اما «شکلاتی» مشخصا فیلمی‌ است که برای بچه‌ها ساخته شده، فیلمی که وقتی کودک به سالن سینما می‌رود، دیگر مادر و پدرش نگران این موضوع نیستند که مثلا آن صحنه برای بچه‌ام ممکن است بدآموزی داشته باشد یا مثلا این دیالوگ ممکن است روی فرزندم تاثیر بد بگذارد، یا حتی موضوع فیلم غمگین یا مثلا بیش از حد هیجان‌زده‌اش کند. در این فیلم همه این نکات که به نظرم بسیار مهم هم هستند به شکل دقیق و جزئی در نظر گرفته شده است.

به نظرتان فیلم یا انیمیشنی که برای کودک امروز که دنیایش متفاوت با بچه‌های دهه شصت و قبل‌تر است، ساخته می‌شود باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

دقیقا رعایت این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است. کودک امروز از همه طرف بمباران اطلاعاتی و رسانه‌ای می‌شود. بچه‌های امروزغالبا گوشی موبایل یا تبلت دارند که به وسیله آن می‌توانند فیلم و انیمیشن هم تماشا کنند. به نظرم وقتی قرار است برای کودک امروز کاری کنیم باید به شکل کارشناسی از پایه به سراغش برویم و فقط هم حرف نزنیم و سعی کنیم عمل کنیم.

ویژگی فیلم شکلاتی که شما را بیشتر جذب کرد چه بود؟ فضای کلی کار را دوست داشتید یا نقشی که بازی کردید خاص و ویژه بود؟

تنها مسئله‌ای که برای اهمیت زیادی دارد این است که نقش تکراری بازی نکنم و نقش جدیدی که پیشنهاد شده شبیه شخصیتی که قبلا هم بازی‌اش کرده‌ام نباشد. از طرف دیگر برای من مهمترین ویژگی «شکلاتی» برای کودک بودنش بود. واقعیت این است که من دوست دارم بچه‌ای که درون همه آدم‌ها زندگی می‌کند را زنده نگه دارم چون حال خودم را خوب می‌کند.

رابطه‌تان با بچه‌ها در طول کار چطور بود؟ چقدر از بودن در دنیای بچه‌ها لذت بردید؟

رابطه من با بچه‌ها اصولا خیلی خوب است، می‌توانم ساعت‌ها با آنها بازی کنم و هم سن خودشان شوم و ارتباط خوب آنها برقرار کنم. هیچ وقت با هیچ کدام از بچه‌هایی که سر این کار یا کارهایی که قبلا بازی کردم بودند، به مشکلی برنخوردم. خوشبختانه بچه‌ها خیلی خوب حرفم را گوش می‌کنند و منظور هم را خوب می‌فهمیم.

تجربه بازی در «شکلاتی» چقدر شما را به بازی در آثار حوزه سینمای کودک ترغیب کرد؟ ممکن است در صورت وجود پیشنهادهای خوب باز هم شما را در این سبک کارها ببینم؟

اینکه بچه‌ها خوشحال باشند، وقتی فیلم را می‌بیند حال‌شان خوب باشد و بخندند، شادی کنند و دست بزنند، برای من مهم است. اگر فیلمی با چنین ویژگی‌های ساخته شود و شرایط بازی برای من هم پیش بیاید به طور قطع من هم همکاری می‌کنم.

بدون پاسخ

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

در حال ارسال

 تمام مطالب از خبرگزاری های مجاز جمهوری اسلامی ایران بازخوانی شده و مسئولیت محتوای آن بر عهده منبع خبر می باشد. بازنشر مطالب با درج نام و لینک بازخوان آزاد است

ورود با حساب های شما

اطلاعات حساب خود را فراموش کرده اید